2007-09-23

Mer om London

Så var man hemma från London då. Senast jag skrev satt jag på förmiddagen och väntade på att Fredrik skulle vakna och att vi skulle hitta på något. När jag gick tillbaka var han redo för en dag till i London, så vi gav oss som planerat iväg till Camden Town. Det var lite skillnad mot när jag var där senast. Det märks att de försökt städa upp det lite - mindre öppna droger (även om man fortfarande ser folk som vill sälja), mer poliser och neighbourhood watch-figurer, inga magic mushrooms (eftersom det numera är olagligt i England) och med detta kommer en lite större blandning av affärer. Det är fortfarande mest marknader och subkultursaffärer, men har smugit sig in en och annan "normal" affär med lite halvhippa kläder. Skoj blandning fortfarande och antingen har jag missat delar förut eller så har det blivit mycket större! Var riktigt skoj att gå runt trots allt!

Efter några timmar i Camden Town åkte vi vidare till Notting Hill där vi hört att det var fint att gå runt och det stämde mycket väl. Eftersom vi inte hade någon aning om var vi var eller åt vilket håll vi skulle när vi kom från tunnelbanan strövade vi omkring lite innan vi hittade en mysig lång gata kantad av antikvariat, småshoppar och marknadsstånd. Så småningom smälte den samman med mer pubar, restauranger och till sist Portabello Market (tror det heter så) där man kan köpa massor av kläder. Tänkte att man borde ta med sig Hanna hit - men då får man nog också ha en dos tålamod för marknden är gigantisk! :)

På kvällen träffade vi Rachel som jag reste runt med i Kina i drygt en vecka tillsammans med en holländsk tjej. Hon hade precis kommit tillbaka till London efter lite småresor runt om England och var halvtrött. Vi beslöt oss för en stillsam kväll med bar hopping helt enkelt! ;) Blev ett antal pubar vi hann med under kvällen - började uppe på Oxford Street för att sen ta oss ner till ett antal nere i Soho. Tyvärr stänger allt här vi elva, så då traskade vi vidare en bit. Efter detta tog vi bussen ut till Angel, där vi sen planerade att åka vidare ner till Shoreditch. Nu blev det aldrig så eftersom vi fastnade på några pubar i närheten av Angel istället - så vid två när även de stängde tog vi oss hem åt varsitt håll och called it the evening. Jag och Fredrik hann med lite mat på vägen hem på en persisk restaurang nära vårt hostel där vi fick allt som var kvar av all deras mat eftersom de skulle stänga. Så det var vi som åt och tre-tio perser (det kom fler hela tiden) som satt och rökte vattenpipa och småpratade med varandra och oss. Mycket trevlig avslutning på kvällen.

På lördagen gick vi en liten kort sväng till Brittish Museum. Fredrik hade förhoppningar om att få se utställningen med Terracotta Warriors från Kina som de hade lånat dit. Tyvärr verkade det vara en ganska populär utställning (dagens underdrift), men man kunde ju förstås boka biljetter för att komma tillbaka och se dem om ungefär en månad. Tur att jag passade på att se dem i Kina helt enkelt! ;) Istället gick vi alla tre runt lite på stan, åt på en trevlig pub vid Covent Garden och kollade på skor åt mig. Rachel var tvungen att gå rätt snart, men istället så träffade vi David. David var också i London för helgen eftersom hans mamma fyllde 50 år, så vi passade på att träffa dem på stan, säga grattis och sno David för resten av kvällen. Kvällen tog vi det väldigt lugnt med två öl och en god middag på en pub i Soho innan vi gick hem och sov.

På det hela taget har det varit en helt suveränt helg i London. Har varit riktigt kul att se stan igen och att vara där med Fredrik och kunna festa lite mer än vad jag gjort tidigare. Skönt att ha lite mer ekonomisk frihet nu när man jobbade också - annars är ju London en fasligt dyr stad. Men billigare resa och boende kan man dock inte hitta - ca 150 kr tur och retur för resan och £8.50 (120 kr) för boendet per natt! Men det vägde vi upp med mat, öl och lite shopping istället. Enda nackdelen med att åka iväg så här var väl egentligen att det var svårt att hålla kontakten med Hanna när hon är i Wien - men några dagar så här går ju rätt bra.

Kommer väl förhoppningsvis fler blogginlägg snart, men närmsta tiden kanske jag är upptagen med att flytta - lasset går på söndag tror jag.