2006-10-22

En lugn helg!

Kan ni tänka er? Anders har lyckats ha en lugn helg utan mycket alls att göra! Jag har knappt jobbat, pluggat eller gjort någon nytta alls. Okej, jag jobbade några timmar och jag städade lite i lägenheten, men i övrigt har jag bara tagit det lugnt, festat på fredagen (Flamman - inte sista gången kan jag lova), tittat lite på TV, tagit en höstpromenad och läst en massa! Hurra säger jag, det kanske är början på mitt nya lugna liv? Pff!

Nu ska jag se mer på snookern som äntligen sätter igång, det är skojigt! Åt en god kladdkaka med Josefin idag, det var en himla trevlig idé!

Värt att notera är också att jag följt en intressant diskussion om universums geometri på sistone. Förutom en diskussion om huruvida det finns en mittpunkt eller om det inte kan sägas göra det (på samma sätt som ett klot inte har någon mittpunkt om man bara är en två-dimenssionell varelse som endast lever på ytan), så var där också en diskussion om ljusets upplevelse av rummet. Diskussionen gick något i stil med att vi upplever att ljuset har en hastighet och därmed också en position i rummet, men att ljuset då ju uppnår ljusets hastighet inte kan uppleva sådant utan är i alla positioner samtidigt och därmed inte upplever någon utsträckning i varken de rumsliga dimensionerna eller i tiden. Jag tror jag citerar in hela inlägget här faktiskt, så kan ni läsa för er själva:

"Jo, men den hastigheten [ljushastigheten - Anders kommentar] hänvisar till hur massiva objekt relaterar till ljus. Om man vänder på steken, och tittar efter hur ljuset relaterar till massiva objekt, kommer man fram till att för ljuset är lorentzkontraktionen oändlig, det vill säga universum är oändligt litet, eller mao en punkt. En följd av detta, men även härledningsbart genom tidsdilationen, är att en foton når hela universum på oändligt kort tid.
En foton åldras aldrig, den når sin destination i samma ögonblick den lämnar startpunkten, oavsett vilket längd vi massiva varelser väljer att tillskriva resan.
För en foton råder det "omvända" förhållandet till "omvärlden" jämfört med ett massivt objekt, tiden står still och rummet (-s utbredning) existerar inte."

Några tankar kring detta må hända?

Inga kommentarer: