2006-11-01

Babel

Jahaja, så var man tvungen att vakna upp till detta. Jag misstänkte det ju igår när man begav sig hem från bion, men att det faktiskt (nåja, nästan iaf) skulle ligga kvar ju mer än väntat. Oh well. Sommar för någon vecka sen. Vinter nu. Så kan det gå. Var tog hösten vägen?


Igår såg jag filmen Babel på bio tillsammans med Fredrik. Otroligt fascinerande film där man får följa fyra historier som sedan vävs samman till en. Väldigt fin film där man kommer personligheterna väldigt nära känns det som. Bra personskildringar helt enkelt. Den del som fascinerade mest var om den Marockanska familjen och deras livsöden, men även den japanska delen var rätt bra. Filmen kan jag verkligen rekommendera varmt till alla som vill se något seriösare som jag inte direkt skulle sätta genre på och som vill se något där historieberättandet verkligen lyfts fram av filmningen och musiken eller ibland bristen därav. Filmen påminner tydligen mycket om 21 grams av samma regissör, så nu ska jag väl ta och se den också.

Blev dessutom ännu mer sugen på att åka ut och resa. Det lutar åt att jag försvinner iväg den 23 december med Kalle om vi hittar några rimliga resor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Filmen Crash är en annan "flera-historier-som-hänger-ihop"-film. Den är också bra. Sett den två ggr. Andra gången kom jag inte ihåg att jag sett den pga de olika historierna...