2006-10-16

Musiktävling

Nu har jag äntligen gjort klart mitt eget musikkryss eller snarare min egen musiktävling. Klart ni alla ska ställa upp!

Krysset hittar ni på:
http://www-und.ida.liu.se/~andiv777/musikkryss/musikkryss1.mp3

Låten består av åtta stycken ihopklippta låtar. För varje låt vill jag ha namnet på den artist (eller gruppens namn) som framför låten samt låtens namn. Utöver detta har jag även en fråga per låt som lite extra kuriosa. Varje korrekt artistnamn och låtnamn ger 1 poäng vardera. Frågorna ger 2 poäng styck om de besvaras korrekt (delpoäng kan ges). Totalt 32 poäng alltså.

Frågorna är de följande:

  1. Vad är namnet (för- samt efternamn) på medlemmarna i gruppen som gjorde denna låt från början?
  2. Vilket (tämligen oväntat) organ nämns upprepade gånger i denna sång?
  3. Låten förknippas ofta med en tragisk olycka - vad hände och vilken känd person var inblandad?
  4. Låten spelas som bekant av ett brittisk band - men de har rötter i ett annat land, något som låten handlar om. Vilket land är detta?
  5. Vad heter gruppens ledsångare och gitarrist? En ledtråd kan kanske vara att personen som väldigt ung haft en band tillsammans med Phil Collins på trummor!?
  6. Vem skrev ursprungligen denna låt som i sitt originaluppförande nyligen förekommit i en tv-reklam som blivit mycket omtalad?
  7. Artistens namn kommer från en bok som en äldre släkting till honom skrivit - vad handlar boken om?
  8. Vilka skrev ursprungligen denna låt som här framförs av ett av de många band som gjort en cover på låten?

Svaren skickas till anders.ivarsson@telia.com och vid söndag 22 oktober, klockan 18.00, kommer jag inte att beakta fler svar. Kort därefter ska jag försöka presentera en resultatlista över de deltagande.

Vad tycker ni om frågorna? Jag tycker det ger ett extra djup till ett musikkryss. Anser ni att det fungerar eller blir det bara krångligt? Beroende på feedback och intresse kommer jag eventuellt att göra fler kryss i fortsättningen.

Lycka till!

1 kommentar:

Olle sa...

Kul. Men ett melodikryss har väl ett kryss också? Ett slags korsord alltså? Det här är väl mer en meloditävling eller så? Men jag kan inte svaret på en enda låt så det skulle inte ha hjälpt mycket med ett korsordsmönster heller antar jag.

Olle