2007-08-10

Tiden

Katastrof. Nu var det längre än någonsin sen jag bloggade. Vet inte om jag kommer fortsätta med det, det är så mycket annat man vill hinna med och att sätta sig vid datorn på fritiden också tar emot mer och mer. Kanske blir det bättre när jag köpt en ny dator eller när hösten kommer?

Igår spekulerade vi lite om det här med tid. Att ett år framåt är en fasansfull lång tid, om man ska planera till exempel. Och att tiden som gått, exempelvis senaste året, är en ganska kort tid. Vad beror detta på?

Teorin som jag kom upp med under kvällen var den som verkade mest rimlig. Eftersom vi själva rör oss "framåt" i tiden måste det väl helt enkelt handla om någon sorts doppler-effekt på tiden? Att vi inte kan uppfatta/mäta tiden helt korrekt eftersom vi faktiskt rör oss i den i en specifik riktning.

Möjligtvis blir det en liten bakvänd dopplereffekt, men jag får ingen riktig ordning på den tanken just nu...

4 kommentarer:

Olle sa...

Det är inte 'tiden' som vi kommer ihåg eller 'mäter' i vårt minne utan det är vad som händer som är identifierbart och urskiljbart som separata händelser. När man är på semester eller reser eller gör saker så är tiden (i efterhand) lång - de händer mycket som är värt att komma ihåg. Men när allt rullar efter en fast rutin så komprimeras det hela och en lång tid mätt i dagar eller månader blir kort.

När det gäller framtiden så är det väl andra mekanismer som kommer till uttryck. Jag måste erkänna att det kommande året alls inte alls känns som långt för mig - kanske därför att jag rätt väl kan förutse vad som skall hända?

Olle

Anonym sa...

Anders, din pappa talar väl! Men jag tror att du hade för några öl innanför skjortan när du funderade fram din teori.

Olle sa...

"Anonyms" ölteori tilltalar mig - tror att mitt bidrag hade förtjänat en lättare framtoning. Man skulle exempelvis kunna göra ett experiment med två personer som rör sig olika fort i tiden. Då skulle man få olika dopplereffekter och man kunde sedan jämföra den som är såsigast med den som är fullast. Det skulle då kunna uppstå intressanta interferensmönster.

Det blir nog bättre med en ny dator. Och höstens ankomst. Själv längtar jag efter semester - har bara haft veckan i Jämtland med dig hittills. Men i slutet av september kommer det - trädgårdar i sydvästra England med Eve. Med eller utan dopplereffekt.

Max sa...

Jag känner också att det blivit svårare att blogga, men jag tror det har med att göra att det är sommar och man faktiskt inte spenderar så herrans mycket tid vid datorn... (Det där var väl en smärre lögn eftersom jag inte haft nån semester och jobbar på ett datorspelsföretag...)

Ses i helgen?