2007-09-06

Wien

Semester i Wien. Egentligen inte bara semester, men mestadels känns det som åtminstone. Det egentliga skälet till att jag är här är för att Hanna ska plugga här nere ett halvår eller år och jag följde med som moraliskt stöd / packåsna. De praktiska delarna med att få Hanna på plats har flutit på väldigt snabbt och smidigt, så nu har vi hittat hennes studentrum för första månaden, pratat med universitetet, varit hos polisen och registrerat henne och betalat hyran på banken. Det betyder att vi får mycket tid med varandra och för att upptäcka staden.

Första dagen kom vi till Wien på eftermiddagen. Då gick eftermiddagen och kvällen mest åt till att ta bussen in till stan, släpa runt på väskor (mer än 40 kg sammanlagt - Hanna är trots allt borta rätt länge och har med sig kläder, dator och massa annat), hitta vårt guesthouse för natten och så vidare. Jag hade bokat ett dubbelrum på ett guesthouse som visade sig vara trevligt och hyfsat prisvärt. Funkade definitivt för en natt i väntan på att kunna hämta ut nyckeln till hennes studentrum. På kvällen åt vi en mysig middag på en liten lokal restaurang med mörka bord, levande ljus, en gammal frau som skötte baren och beställningarna, god mat och en trubadur som sjöng Bob Dylan-låtar. Mycket mysigt.

Andra dagen spenderade vi förmiddagen med att packa ihop oss från hotellet och ta oss till universitetet för att hämta ut nyckeln till hennes studentrum. När vi väl kom ut till hennes studentrum visade det sig att det var jättefint! Hon har ett eget rum, med delat badrum och kök tillsammans med en annan person (som inte är här än - helt själva i lägenheten nu alltså). Allting är jättefräscht, nyrenoverat och härligt. Det är bra inrett och helt perfekt för att bo i. När vi väl hade packat upp och fyllt kylskåpet åkte vi in till stan och flanerade omkring lite, men ett kallt regn gjorde att vi inte stannade ute så länge. Det är väl det enda negativa om man kan säga om Wien hittills - det är lite för kallt och har regnat hela tiden sen vi kom hit mer eller mindre. Men som alla svenskar vet - det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder. :)

Idag har vi haft ledigt nästan hela dagen. Vi började med ett besök på banken för att betala räkning och sen så har vi haft hela dagen för oss själva. Först åkte vi och kollade på Hannas nästa boende som hon flyttar till om en månad - inte riktigt lika nyrenoverat, men mycket fint ändå. Det kommer nog bli väldigt bra och Hanna såg klart lättad ut efter att vi rett ut att hon inte kommer dela sovrum med en annan person som det verkade som först. Efter detta lilla stopp åt vi en lunch bestående av Wienerschnitzel (såklart) och sen gick vi på Leopoldmuseum. Väldigt fint museum, vi såg verk av bland andra Kolo Moser (mångsysslare som blev duktig på såväl målning som möbler och annat också - en del riktigt intressanta saker), Klimt och Egon Schiele som jag sett en del av tidigare och som jag tycker mycket om. Det fanns en utställning om matematik och konst som jag gärna sett också, men den var i museet brevid och det kändes inte värt att betala €6 extra bara för att få se den. Vi får väl se om vi återvänder senare. Eftermiddagen spenderades med att gå på H&M och shoppa en jacka och halsduk åt mig och lite saker åt Hanna också. Kändes lite fantastilöst att gå på H&M, men samtidigt är priserna bra och det kändes som om de hade lite andra kollektioner än i Sverige trots allt. Skönt att ha en snygg och ordentlig höstjacka nu åtminstone! Middag på en asiatisk restaurang nere på hörnet som hade underbar sushi (jag åt avokadovarianten såklart - ingen fisk för mig inte).

Vi får väl se vad de kommande dagarna erbjuder, men att se mer av Wien, flanera omkring i den otroligt vackra innerstaden, lära sig lite mer tyska, se Schönnbrunn som är ett otroligt slott i utkanten av Wien (i klass med Versailles tydligen), få Hanna mer på plats och helt enkelt ha en underbar semester är allt inplanerat. Vore konstigt om det inte blir fler museum också.

Kolla bilder på http://picasaweb.google.com/anders.ivarsson/ och även på Hannas: http://picasaweb.google.com/hanna.lundeborn/ .